header-mote-med-11-aaringen

Møte med 11-åringen

Av Trine Lise Bøe
Mor, Faglig veileder Nok. Bergen, Familieterapeut og pedagog

For tiden kan vi nesten ikke åpne avisen uten å lese om seksuelle overgrep, vold, mobbing og barnevernsaker. For meg som jobber innenfor feltet kjenner jeg at det er viktig at disse sakene løftes frem i media.

Vi vet at mange av disse vonde tingene skjer og det er viktig å få høre om det.  Alikevel kjenner jeg på et ubehag som gir meg klump i magen. Kan all medieomtalen om dette gjøre oss foresatte, barnehageansatte, skoleansatte, ja barna selv mørkeredde?

Kan dette gjøre noe med hverdagen vår?  Er det en fare for at vi voksne kan bli for overbeskyttende og utrygge? Hvordan skal 11-åringen vår klare seg der ute?  

Forebyggende arbeid
Da jeg ble ansatt i Nok. Bergen for 2 år siden var en del av stillingsbeskrivelsen min at jeg skulle jeg være 1-2 dager i uken ute å ha forebyggende undervisning mot seksuelle overgrep for 6. trinn. Forebyggende arbeid er så viktig, men jeg tenkte helt ærlig at dette kan noen andre ta seg av. Jeg ønsket å være der for de som har opplevd seksuelle overgrep og deres pårørende. Det er jo der kompetansen min ligger. Men jeg smilte pent som nyansatte gjør og sa at dette blir kjekt. Kjedelig og lite utfordrende tenkte jeg; “skal jeg seriøst sitte der med en gjeng 11-åringer som er så selvsentrerte og ufokuserte?”

Men snakk om at jeg tok feil, så feil. Mitt møte med 11-åringen har endret meg, min tro på fremtiden og på den oppvoksende generasjon. Jeg ser på 11-åringen som empatisk, trygg, reflektert og morsom.

Møte med klassen
Flere dager i uken er jeg ute å underviser og hver gang kjenner jeg på en spenning. Hvilken elevgruppe møter vi i dag? En stille gjeng? En gjeng med masse spørsmål? Hvordan er dynamikken i klassen? 

Hver gang er min viktigste jobb å fremstå trygg. Barn vil jo ha voksne som er trygge, og spesielt i tema seksualitet og seksuelle overgrep. 

Skoleåret 2021-2022 har 6. trinns-teamet på Nok. Bergen møtt ca. 1800 11-12-åringer i kommunene Stord, Bømlo, Voss, Bjørnafjorden, Austevoll, Austrheim, Gulen, Kvam, Osterøy og Masfjorden. 

Nok. Bergen sitt forebyggende undervisningsprogram er en to timers klasseundervisning. Vi er innom tema som vennskap, seksualitet, gode og vonde hemmeligheter, gode og vonde berøringer, kroppen vår, trygge voksne, porno,  seksuelle overgrep og seksuelle overgrep på internett. 

Ikke slutt å spør
Undervisningen er dialogbasert og et av spørsmålene vi stiller er hva som kjennetegner en trygg voksen. Vi får alltid gode svar på dette spørsmålet; en trygg voksen er en voksen som har tid, er snill, hjelpsom, trygg og til stede. En elev rakte  opp hånden på dette spørsmålet og tenkte en stund før han sa: “En trygg voksen en er voksen som spør flere ganger hvordan jeg har det selv om jeg ikke svarer”. 

Vi opplever ofte reflekterte barn som lærer oss nye ting og dette er så absolutt en av de tingene: ”En trygg voksen er en voksen som spør flere ganger”.

Åpen dør.. 
Etter undervisningen er vi fra Nok. Bergen tilgjengelige for en prat for de barna som ønsker dette. Vi er tydelige på at det kan handle om hva som helst. Ofte er det lang kø utenfor døren vår.

I disse samtalene viser barna oss sin nysgjerrighet. De er ute etter kunnskap, de spør og vi undrer oss sammen. Spesielt omkring hva som foregår på internett. For hvorfor er det så lett å komme inn på porno når det er 18-års aldersgrense på det?  Eller hva med disse chatte-appene, der de leser vonde ting om seg selv i klassegrupper. Hvorfor gjør medelever dette, hvordan stoppe det? Hvorfor er det voksne som later som de er barn på internett? Alt dette må 11-åringen forholde seg til hver eneste dag. 

Som mor selv skulle jeg ønske jeg hadde svar på disse spørsmålene. Jeg har desverre ikke alltid det, men jeg er en voksne og kan stille med et voksenperspektiv og lytte til 11-åringens barneperspektiv. Det kan det bli gode samtaler av.   

Vi møter kloke og empatiske barn, barn som er trygge i seg selv og i sin rolle som venn. Disse barna ser vi heldigvis ofte. Jeg har for eksempel møtt gutten som sitter ved siden av vennen sin, tett inntil, mens hun forteller om noe vondt hun har opplevd på internett. Han er trygg, han er nær og han er en god venn. Noe jeg også har lagt merke til i disse samtalene er at når vennen skal fortelle noe flaut, vondt eller trist så er de helt stille. De lar vennen sin fortelle, og de er til stede som en støtte. For meg handler det om respekt, og dette viser disse medelevene. 

Vi hører og om barn som beskriver den gode vennen, vennen som klarte å fortelle videre den vonde hemmeligheten til trygge voksne. Vi hører om magiske og viktige vennskap. 

Skolestart
Nå er det skolestart igjen og mange familier går inn i en travel hverdag. Jeg opplever at det går bra med 11-åringen. Det er mye som gjøres rett. Mange barn beskriver at de føler seg sett og atde har mange trygge voksne rundt seg. De har den gode læreren som ser de, og de gode vennene de kan henge med og bare være seg selv med.   

Mange av 11-åringene vi har møtt dette skoleåret er blitt 12-åringer, og de er klare for siste året på grunnskolen. De er på en vei inn i puberteten og jeg har en oppfordring til oss voksne. Snakk med barna dine, reflekter sammen med de og lytt til de. Finn små smutthull i hverdagen til den gode samtalen. Det er ofte ikke mange minutter som skal til.  Ta den gode kjøreturen der barnet kan styre musikken, det er ofte lettere å snakke sammen nå vi slipper å se hverandre rett i inn i øynene. Se på henne på trampolinen når hun øver på backflip og se på TikTok-videoer sammen. Barn vil at vi skal vise interesse for det de er interessert i. Hva med å ha en åpen dør hjemme?  

Nyt barnet ditt. Barnet/ungdommen som er fortsatt så liten, som trenger å lade, trenger å bli sett, men samtidig er så stor og trenger frihet og tillit. 

Nok.  Bergen sitt 6. trinns-team har ladet batteriene og er klare for skoleåret 2022/2023, der vi igjen skal la oss imponere over Norges 11-åringer.

Skriv til oss her

Invalid Email